Pera

PERA

És una fruita dolça de llavor

Família

Rosaceae.

Espècie

Pyrus communis L.

Hi ha centenars de varietats d'aquesta fruita que es cultiven arreu del món i la majoria tenen una forma molt semblant a la d'una bombeta. El color de la pell que predomina és el verd, però també pot ser groc, marró o vermell i el de la polpa és el blanc. El calibre de la pera oscil·la entre els 35 i els 70 mm. Varietats

Abatte, Anjou Argent, Alejandrina, Barlet, Blanquilla, Canella, Carlet, Castells, Conference, De Comice, Delbar, Devoe, Duyene du Comice, Ercolini, Flor d'Hivern General Leclerc, Gran Champion, Kaiser, Llimonera, Magallona, Max Red Barlett, Moratini, Packam's, Passa Crassana, Premier, William's

Valor nutricional

61 calories per cada 100 grams

Història

Aquesta fruita és originària de regions d'Europa oriental i de l'Àsia occidental, on el seu cultiu es realitza des d'èpoques molt remotes. A Europa Central encara es pot trobar en estat silvestre. Els grecs i els romans van conèixer el cultiu de la perera i van ser aquests últims els que el van introduir a la Conca de l'Ebre.

Els romans van estendre el seu cultiu per tot el seu imperi, i després del descobriment d'Amèrica van ser els anglesos i francesos qui van introduir-la a Nord-Amèrica. Els principals països productors de pera són Itàlia, els Estats Units, Espanya, Japó, Turquia, Alemanya, França, Argentina i Sud-àfrica.

Catalunya és la principal zona productora de l'estat espanyol i hi podem trobar la Denominació d'Origen Protegida Pera de Lleida.

Propietats i beneficis

Saborosa i refrescant, destaca per la seva aportació d'aigua, fibra i potassi. Conté vitamines del grup B en petites quantitats. És suaument astringent per la seva composició de tanins (substància astringent present en molts teixits vegetals).

El contingut en pectina de la seva polpa és molt eficaç per a l'aparell digestiu, ja que alleugera la pesadesa d'estómac i ajuda en les digestions. A més a més, la pectina també regula el trànsit intestinal i redueix el nivell de colesterol de la sang. Així mateix, la cel·lulosa que conté aquesta fruita actua com a laxant.

D'altra banda la presencia dels tanins ens aporten, si la prenem cuita, un efecte antiinflamatori, de manera que resulta beneficiosa en cas de diarrea i altres trastorns digestius.

El potassi és un mineral necessari per a la transmissió i generació de l'impuls nerviós i per a l'activitat muscular normal, intervé en l'equilibri d'aigua dins i fora de la cèl·lula.

Pel seu alt contingut en ferro, el consum de la pera és bo per a la formació de glòbuls vermells i és recomanada en casos d'anèmia i problemes cardiovasculars.

Formes de preparació i consum

La forma més agradable i convenient és consumir una pera és en fresc, ja que així conserva totes les seves propietats. Així mateix, pot consumir-se cuita, en melmelades o compotes i barrejada amb farina en forma de pastís. També se sol prendre en almívar, al vi o rostida al forn, així com de guarnició acompanyant nombrosos plats.

L'ús de pera a la cuina és molt versàtil perquè té una textura suau i un color neutre que és molt fàcil de combinar amb altres ingredients.

També es pot consumir en forma de suc.

La pera és la primera fruita que s'acostuma a donar als nens petits ja que és suau, dolça i poc al·lèrgena.

La pera es pot consumir segons els gustos de cadascú, si ens agrada cruixent i ferma ens la podem menjar de seguida després de comprar-la, si preferim un sabor fundent i sucós la deixarem de 3 a 4 dies en una fruitera a temperatura ambient.

CALENDARI DE COMERCIALITZACIÓ

Ens pots trobar online

Segueix-nos a les nostres xarxes socials!

ACCÉS ESCOLES